Train je borstspieren met deze oefeningen

Borst trainenDe borstoefeningen worden vrijwel nooit overgeslagen. Iedereen wil graag grote borstspieren hebben omdat dit goed zichtbaar is. Toch zal je gecontroleerd ter werk moeten gaan en moet je weten waar je mee bezig bent. Hier ontbreekt het wel eens aan als het om borstspieren trainen gaat. In dit artikel gaan we het hebben over het belang van het trainen van de borst en daarnaast geven we een aantal bekende borstoefeningen prijs.

Waarom veel mensen borstspieren trainen?

Zoals ik al zei worden de borstspieren vrijwel nooit overgeslagen. Dit komt omdat de borstspier goed zichtbaar is en een grote bijdrage levert aan het totaalplaatje. Er zijn zelfs sporters die zich voorledig focussen op de borstpier en andere spiergroepen overslaan. Dit is natuurlijk niet echt verstandig, omdat je dan bij andere spieren tekort komt. Je lichaam raakt uit verhouding, waardoor je krom kan gaan lopen en te maken krijgt met verschillende blessures.

 

Daarnaast is de borstspier gemakkelijk te trainen. De meeste mensen vinden het daarbij ook een leuke spiergroep om te trainen. De borstspier is een relatief kleine spier, waardoor je snel resultaat zult gaan zien. Dit motiveert mensen, waardoor ze hun borstspieren nog meer gaan trainen. Het gevaar hiervan is dat je borstspieren overbelast raken en dat je de kracht ergens anders vandaan gaat halen. Ook zal je zien dat veel mensen na een aantal weken zwaarder gaan trainen, terwijl ze hier eigenlijk nog niet klaar voor zijn. Om te compenseren voeren ze de oefeningen verkeert uit en dat is natuurlijk niet verstandig.

Het belang van borstspieren trainen

Natuurlijk kan het geen kwaad om je borstspieren regelmatig te trainen. Je zult zien dat je borstpieren hard vooruit gaan, zowel in kracht als in omvang. Uiteindelijk ga je dit terug zien in het eindresultaat en dit zal je gemotiveerd houden om te blijven trainen. Ik wil graag benadrukken dat het trainen van je borstspieren belangrijk is, maar dat je de nadruk moet leggen op kwaliteit in plaats van kwantiteit. Dit betekent dat het niet uitmaakt hoe vaak je de oefening uitvoert, maar dat de kwaliteit van de oefening belangrijker is. Je zult de oefening gecontroleerd moeten uitvoeren om het maximale uit de oefening te halen.
Je zult zien naarmate de kwantiteit van de oefening toeneemt, de kwaliteit van de oefening afneemt. In die zin is kwantiteit wel belangrijk, want je wilt natuurlijk niet dat de borstspieren overbelast raken.

De borstoefeningen

Ik denk dat ik weinig over de borstoefeningen hoef te vertellen. Er zijn genoeg borstoefeningen te bedenken. Denk bijvoorbeeld aan bandrukken, flyes en dumbell press. Iedereen kent deze oefeningen. Het maakt niet zoveel uit welke oefeningen je doet; het gaat meer om de kwaliteit en de variatie ervan. Zo moet je de oefeningen gecontroleerd uitvoeren en daarbij de oefeningen variëren. Variatie in de oefening hoeven we niet te ingewikkeld over te doen; zo kun je de bankdruk oefening op honderd verschillende manieren uitvoeren. Borstpieren trainen is dus niet zo moeilijk; alleen moet je wel je koppie er bij houden. Dit om blessures te voorkomen.

Bronnen:

http://www.bodybuilding.com/exercises/finder/lookup/filter/muscle/id/1/muscle/chest

http://hypertrophy.nl/bankdrukken-benchpress-uitleg-en-tips/oefeningen voor de borstspieren