Een gezond leven begint bij jezelf

Een gezond lijf is van levensbelang, maar wat is een gezond lijf? Met de huidige schoonheidsidealen is een gezond lijf vooral een slank lijf. Om slank te blijven gaan we tot uitersten, maar dat is lang niet in alle gevallen nodig, want er zijn ook snellere en gemakkelijkere manieren om blijvend af te vallen. Een van die manier is het eiwitdieet. Met het eiwitdieet volg je over het algemeen drie of vier fases in welke je het ketose proces stimuleert en versneld af zult vallen, let wel; versneld af zult vallen zonder honger gevoel.

Eiwitdieet

Eiwitpoeder voor een eiwitdieetDe eerste fase van het eiwitdieet is de fase waarin je het snelste af zult gaan vallen. Maar dit is ook de fase waarin je al je vaste voedsel inwisselt voor shakes. Drie shakes op een dag is het streven, een om elke maaltijd te vervangen. Mocht je nog een honger gevoel hebben de eerste dagen, kan je dit aanvullen met eiwitsnacks. Wanneer je shake naar keuze een schema/dieet heeft waar je je aan moet houden, doe dit dan ook. Je kunt beter enkele weken nadien nog een keer opnieuw starten met een eiwitdieet, dan dat je het te lang doorvoert en ongezond bezig bent. De tweede fase van het dieet is voor veel mensen iets gemakkelijker, in deze fase eet je alweer één maaltijd per dag normaal. Let wel op, normaal is een gezonde variant van wat je normaal zou eten, kies voor wat meer groente en proteïnen en neem niet teveel koolhydraten. Wanneer je toch koolhydraten neemt, kies dan voor volkoren producten. De derde fase is de afsluitende fase, hierbij eet je twee normale maaltijden en vervang je er nog eentje voor een shake. De vierde fase is je gewicht behouden, voor de meeste mensen betekent dit kleine porties blijven eten, voldoende blijven bewegen en onthoud: ieder pondje komt door het mondje.

Hoe voorkom ik eetbuien?

Helemaal kan je eet en snoepbuien nooit voorkomen, straf jezelf dan ook niet te hard wanneer het een keertje niet goed gaat. Wanneer je bemerkt dat je vaker in de zak met snoepgoed of chips graait dan je lief is, stel dan een aantal regels voor jezelf op. Een aantal voorbeelden kunnen zijn:

  • De vijf minuten regel. Wil je eten? Zet dan een kookwekker, meestal is vijf minuten later de lekkere trek wel weg.
  • Sta jezelf toe dat je één avond mag zondigen, natuurlijk is het nog altijd niet de bedoeling om de hele zak chips leeg te eten, maar je kunt wel een klein zakje nemen bijvoorbeeld.
  • Onthoud dat bij sporten eten hoort, zorg dat je voldoende eet voor tijdens of na het sporten, op die manier voorkom je ook weer dat je later zult gaan snaaien.